torsdag 28 juli 2011

Tröttnat på storföretagens dyra loggor

Visst är ett vackert yttre trevligt men vart går gränsen för ett företags fåfänga?

Jag vill inte sitta och klaga men när jag läser om vad våra skattefinansierade företag lägger ner på sin logotyp får jag svårt att inte bli upprörd.

Till exempel SL som köpt en fin och bra logga för 30 miljoner kronor och sedan slänger den i papperskorgen direkt.

Eller försvarsmakten som lyckats med samma konststycke men notan landade på mer modesta (??) 3 miljoner kronor.

Man kan fråga sig vad som gjorde SL's nya logga 10 gånger dyrare än försvarsmakten?

Hur kan man för övrigt komma fram till ett pris på 30 Miljoner kronor för en logotyp? Säg att en skicklig logotypdesigner på en välrenommerad reklambyrå tjänar 30 000 kr i månaden. Att det skulle krävas 10 sådana logotypdesigners som sitter och jobbar med denna logga i sammanlagt 9 år känns helt upp åt väggarna orimligt men det är vad SL har betalat icke desto mindre.

Andra exempel på dyra loggor är:

Försäkringskassan som betalade 1,5 mkr för att dessa hårt arbetande designers skulle ändra från gemener till versaler.

Telia tyckte att en kvart miljard (!!) var en bra investering i ny logotyp.


 När vi för ett par månader sedan skulle få fram vår egen logotyp bestämde vi oss för att gå lite annorlunda till väges. Det blev en teckningstimme för både vuxna och barn på företaget och efter lite tillputsning i photoshop kom vi fram till en enkel men enligt oss talande logga. Kostnad: Några kritor, saft och lite kakor:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar